فضای سبز و تراریوم

طراحی و اجرای فضای سبز و تراریوم

فضای سبز و تراریوم

طراحی و اجرای فضای سبز و تراریوم

معرفی گیاه دیفن باخیا و راه های پرورش و تکثیر آن

نام : دیفن باخیا Dieffenbachia

نام علمی: DIEFFENBACHIA AMOENA

خانواده: گلشیپوریان – Araceae

منطقه: بومی آمریکای استوایی

نام های دیگر: عصای لالی، سمبرگ، گیاه رهوئو، Dumb cane


 

 نام : دیفن باخیا Dieffenbachia

نام علمی: DIEFFENBACHIA AMOENA

خانواده: گلشیپوریان – Araceae

منطقه: بومی آمریکای استوایی

نام های دیگر: عصای لالی، سمبرگ، گیاه رهوئو، Dumb cane

نور مناسب: زیاد و غیر مستقیم

رطوبت: محیط مرطوب همراه با غبار پاشی

دمای مناسب: 18-13 درجه سانتیگراد

خاک مناسب: مخلوطی از خاک جنگلی، خاک برگ و خاک معمولی باغچه

آبیاری: در تابستان 3-2 بار در هفته و در زمستان هفته ای یکبار

کوددهی: ماهی یکبار

گیاهی است برگ زینتی. زادگاهش برزیل است. ساقه‌ها نرم و آبکی و نقش و رنگ برگها سبز رنگ بوده و آراسته به لکه‌های سفید کرمی و زرد کمرنگ است که از دو طرف برگ دیده می‌شوند. ساقه‌ها غالباً بدون انشعاب و برگهای انتهایی همیشه در حال رشد و فعالیت می‌باشند و برگهای پایینی به تدریج ریزند و ساقه حالت سخت به خود می‌گیرد. نسبت به عدم تهویه هوای اتاق و آبیاری بیش از اندازه حساس است.

 

این گیاه مانند برگ انجیری بسیار سمی است و باید از دسترس نوزادان و کودکان نوپا که احتمال می‌دهید برگ‌های آن را به دهان بگذارند، دور نگهداشته شود. قطره های شبنم مانند روی برگهای این گیاه نیز چون خود گیاه سمّی هستند. این گیاه در صورت بلعیده شدن، به دهان، زبان و حلق آسیب می‌رساند و شخص یا دچار تنگی نفس ویا ناتوانی تکلم میشود. سم موجود در این گیاه کلسیم اگزالات نام دارد.

جویدن این گیاه باعث اریتما می شود و درمان رایج مصرف این گیاه با آنتی هیستامین ها و یا ضد درد ها و یا به ندرت با شستشوی معده، انجام می شود. ۷۰ درصد مسمومین با رافید، کودکان زیر ۵ سال هستند.

 

تکثیر گیاه و روشهای مختلف انجام تکثیر

ریشه دار نمودن قلمه‌های ۵ سانتی متری و دارای حداقل یک جوانه. این قلمه‌ها را به مدت یک تا دو روز خشک کرده و به طور افقی در شن قرار دهید ریشه و شاخ و برگ از محل گره‌ها شروع به رشد می‌نمایند.

این گیاه بوسیله قلمه علفی ساقه و یا قلمه چوبی ، یا خواباندن هوائی زیاد می شود . ساقه دیفن باخیا همانطور که گفته شد ، بند بند و یا حلقه دار می باشد . اگر برگهای پائین ساقه از بین رفته اند ، می توان ضمن اینکه از چنین گیاهی قلمه گرفت آنرا نیز اصلاح و به فرم طبیعی بازگردانید.

 

تکثیر به روش خواباندن هوائی :

این روش یکی از ساده ترین راه ریشه دار کردن گیاهان می­باشد و بیشتر برای گیاهان زینتی که برگهای پائینی خود را از دست داده اند بکار می رود .

بدین منظور قسمتی از ساقه را برحسب نوع گیاه به یکی از سه شکل زیر با چاقوی تیزی شکاف میدهند .

تقسیم هوائی دیفن باخیا همانند فیکوس مراحل مختلف بالا را بایستی رعایت نمود .

۱) حلقه ای پیرامون پوست گیاه بطول در حدود ۵ سانتیمتر برمیدارند .

۲) شکافی بصورت V عمودی بر ساقه گیاه حد اکثر باندازه یک سوم قطر شاخه ایجاد می نمایند .

۳) برش مورب از طرف پائین ساقه به بالا و شکافی مورب حداکثر یک دوم قطر شاخه ایجاد میکنند و برای جلوگیری از بسته شدن شکاف یک تکه چوب کوچک بین دو لبه آن قرار می دهند .

هدف از شکاف دادن ساقه قطع آوندهای آبکش حاوی شیره پرورده می باشد .

زیرا شیره خام توسط آوندهای چوبی به بالای گیاه میرسد . در اثر عمل فتوسنتز ( کربن گیری ) بصورت شیره پرورده درآوندهای آبکش بطرف پائین آمده و در نقطه بریده شده مجتمع گشته و سبب ریشه دار شدن گیاه می گردد .

پیرامون قسمت بریده شده را توسط یک کیسه پلاستیکی حاوی خزه و یا پیت مرطوب میپوشانند و پس از تشکیل ریشه ها ساقه گیاه را از زیر ریشه قطع می کنند .

فصل خواباندن هوائی زمان فعالیت گیاهان یعنی بهار تا اواسط تابستان می باشد .

 

تکثیر به روش قلمه زدن :

پس از اینکه بطریق خواباندن هوائی قلمه ریشه داری بدست آوردیم میتوان از باقیمانده گیاه با وجودیکه بدون برگ می باشد نیز قلمه گرفت .

اگر طول گیاه زیاد باشد ۱۵ سانتیمتر از پایه مادری را نگاهداشته و بقیه آنرا به قلمه های کوچکی تقسیم کرده ، بقسمی که هرکدام از قلمه ها حداقل دارای یک جوانه باشد .

 

مراحل مختلف قلمه زدن دیفن باخیا:

این قلمه ها را بطور جداگانه و یا تعدادی از آنها را بطور افقی در روی گلدانی که دارای پیت (تورب) میباشد قرار داده و برای نگاهداری رطوبت گلدان را در کیسه نایلونی بگذارند .پس از چندی قلمه ها ریشه دار خواهند شد و پس از ظاهر شدن برگها ، آنها را از کیسه نایلون خارج کنند .باقیمانده پایه مادری نیز بتدریج جوانه زده و گلدان دیگری را بوجود می آورد .


عوارض و درمان دیفنباخیا:

 

1-       برگها زرد و تار عنکبوت زیر آنها مشاهده می‌گردد: عامل، کنه ریز قرمز است. هر دو هفته یکبار با سم کنه کش گیاه را سمپاشی نمایید تا علائم برطرف گردند.

 

2-       برگها خشک شده و سقوط می‌نمایند: هوا خیلی گرم و خشک است. رطوبت خاک را بازدید و در صورت لزوم آبیاری نمایید. غبار پاشی را فراموش نکنید و گیاه را به محل خنک‌تری منتقل نمایید.

 

3-       لکه‌های سوخته روی برگها است: در آفتاب غبارپاشی نموده‌اید، اگر چه گیاه به غبار پاشی نیاز دارد ولی بهترین موقع آن صبح و عصر در سایه‌است.

 

4-       بعضی از برگها و ساقه‌ها می‌پوسند: عامل آن قارچ است. غبارپاشی را کمتر کنید. گیاه را در درجه حرارت ۱۶ درجه سانتیگراد نگه دارید و با سم قارچ کش سمپاشی کنید.

 

5-       زخمهای سفید پنبه‌ای شکل روی برگها و قاعده آنها مشاهده می‌گردد: حشره آفت عامل آن است. گیاه را هر دو هفته یکبار با سم حشره کش نفوذی سمپاشی نمایید.

 

6-       برگها رنگ پریده و به سفیدی گرایش نموده‌اند: یا نور زیاد است و یا احتیاج به کود دهی دارد.

 

7-       برگهای پایین زرد و لکه‌های قهوه‌ای در حاشیه آنها مشاهده می‌گردد: آبیاری بیش از اندازه‌است. اجازه دهید سطح خاک گلدان در فاصله بین دو آبیاری خشک شود سپس با میزان کمتری آبیاری را انجام دهید.

 

8-       برگهای پایین به طرف داخل می‌پیچند و خشک می‌شوند: کاملاً طبیعی است با بالا رفتن سن گیاه برگهای پایین می‌ریزند. بهتر است گیاه را به محل خنک‌تری منتقل نمایید.

 

9-       برگها رنگ پریده و سقوط می‌کنند: هوا خیلی سرد است. گیاه را به محل گرمتری منتقل نمایید.

جهت مطالعه مطالب کامل تر به سایت samaagreen.com مراجعه نمایید.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.