فضای سبز و تراریوم

طراحی و اجرای فضای سبز و تراریوم

فضای سبز و تراریوم

طراحی و اجرای فضای سبز و تراریوم

معرفی گیاه آگلومنا

معرفی گیاه آگلونما و راه های پرورش و تکثیر آن در ادامه مطلب

 آگلونما (نام علمی: Aglaonema commutatum) یک گونه گیاه آپارتمانی از تیرهگل‌شیپوریان (Araceae) است.

بومی منطقه: جنگلهای انبوه گرمسیری و مرداب های جنوب شرقی آسیا از شرق به بنگلادش و فیلیپین و از شمال به جنوب چین
نام های دیگر: Silver Queen , Aglaonema commutatum


 
 آگلونما (نام علمی: Aglaonema commutatum) یک گونه گیاه آپارتمانی از تیرهگل‌شیپوریان (Araceae) است.

بومی منطقه: جنگلهای انبوه گرمسیری و مرداب های جنوب شرقی آسیا از شرق به بنگلادش و فیلیپین و از شمال به جنوب چین
نام های دیگر: Silver Queen , Aglaonema commutatum


 
 شرایط مناسب رشد:
نور محیط: تمام آگلونماهای  سبز به نورکم مقاومند اما ارقام ابلق نیازبه سایه روشن دارند . از تابش مستقیم خورشید دوری شود .

آبیاری و رطوبت: نیاز به رطوبت بالا دارد ، مه پاشی منظم انجام شود .
دمای ایده آل محیط: 20 درجه سلسیوس. گرما در تابستان- دمای حداقل°C 15  درزمستان .
خاک و تغذیه: خاک برگ

آبیاری و تغذیه : از بهار تا پاییز به طور متوسط آبیاری و در زمستان با فاصله این عمل انجام شود . از آب ولرم و بدون املاح برای آبیاری و مه پاشی استفاده شود. از بهار تا پاییز هر 15 روز یکبار با کود مخصوص گیاهان آپارتمانی ولی بدون آهک تغذیه شود .

مراقبت : بهتر است در گلدانهای کم عمق کاشته شوند . این گیاه کند رشد است بنابراین فقط در صورت نیاز گلدان عوض شود .


گیاهانی همیشه سبز با رشد متراکم بومی جنگلهای انبوه حاره  
 جنوب شرقی آسیا ، دارای برگهای کشیده سرنیزه ای که برروی ساقه های خیلی کوتاه به صورت ایستاده رویش یافته اند. اندازه گیاه به بلندی cm60- 30 و گستردگی آن  cm45-30 است. واریته های ابلق به عنوان گیاهان آپارتمانی زیبا و مقاوم شناخته شده اند . مزیت این گیاه پایداری در شرایط نوری ضعیف است که در مورد واریته های تمام سبز بیشتر صدق می کند . واریته های با برگهای ابلق نیاز به نور بیشتری دارند . این گیاه را بهتر است در یک گلدان کم عمق و دوراز هوای آلوده نگهداشت . در زمستان محیط گرم و هوای مرطوب مورد نیاز است.
آگلونما گیاه کند رشد است که به تغذیه منظم نیازدارد . پایه های جوان عملا" بدون ساقه ، اما پایه های مسن تر دارای ساقه کوتاهی هستند .

روش کاشت و نگهداری: این گیاه به خاک غنی و تورب با زهکشی خوب نیاز دارد (شما می‌توانید از خاکهای بسته بندی در گلفروشی که جهت گیاهان آپارتمانی است استفاده نمایید.) درجه حرارت زمستان باید ۱۵-۱۳ درجه سانتیگراد باشد .گیاه به رطوبت جو نیازمند است بنابراین در تابستان گیاه را با آب اسپری نمائید. از آبیاری زیاد بویژه در زمستان خوداری نمائید .از قرار دادن گیاه در مقابل نور مستقیم آفتاب پرهیز کنید. با وجودی که گیاه نسبتاً به مکانهای تاریک مقاوم است از قرار دادن دائمی آن در چنین مکانهایی اجتناب کنید. گیاه در مقابل دود و گاز حاصله از شوفاژ حساس است و به سرعت برگهای پائینی خود را از دست می‌دهد. گلدان گیاه را هر ساله در بهار تعویض کرد. برای پاک کردن برگها هر ماه آنرا با آب ولرم و اسفنج شستشو دهید از مصرف مواد شیمیایی که برگها را براق می‌کند خوداری کنید. در فصل رویش هر پانزده روز یکبار از کودهای مایع رقیق به گیاه بدهید.



روش ازدیاد:

۱-به‌وسیله بذر- دانه‌های میوه‌های قرمزخشک ناشکوفائی که پس از گل دادنبر روی گیاه می‌رویند و بدون هیچ نوع زیبائی می‌باشد در حرارت ۲۷ درجه ساتیگراد در بهار بکارید (البته اگر هدف تهیه بذر نباشد گلها را بلافاصله از گیاه جدا نمائید زیرا گیاه بشدت ضعیف می‌شود )

۲-بوسیله قلمه –در بهار می‌توان قلمه‌هایی از ساقه گیاه گرفته و در مخلوطی از ماسه، پیت در دمای ۲۱-۱۸ درجه سانتیگراد کاشت .

۳-تقسیم ریشه –در بهار می‌توان به تقسیم ریشه مبادرت ورزید (البته این روش آسانتر است)

مشکلات ویژه، آفات و  بیماری های رایج:

خشک شدن نوک برگها به خاطر تشنگی گیاه بوده و بهتر است گیاه را با آب غبار پاشی نمایید . 

برگهای زیرین گیاه زرد شده و می ریزند و این به خاطر آبیاری زیاد می باشد و باید از میزان آب گیاه کم کرد. 

برگهای پژمرده ، نوک برگها قهوه ای - علت : هوا بسیار خشک است .

برگها پیچ خورده ، حاشیه برگها قهوه ای - علت : هوا بسیار سرد یا گیاه در جریان باد سرد است.

 اگر مشاهده کردید گیاه خود را انداخته یعنی هوا سرد است یا با کمبود آب مواجه شده است.

در صورت مشاهده گل برای این گیاه باید ان را قطع نمود زیرا باعث کوچک شدن برگها می گردد و چون برگهای این گیاه جنیه زینتی دارد در حالی که گل این گیاه فاقد ارزش زینتی است . 

حشرات :
- شپشک آردی (mealy bug): درپایه دمبرگ می تواند مشکلات جدی باشد . در موارد خفیف می توان آلودگی را با پارچه مرطوب بر طرف کرد . در موارد شدیدتر استفاده هفتگی از اسپری مالاتیون یا حشره کش سیستمیک دیگر در محیط خارج از منزل تا برطرف شدن آلودگی توصیه می شود .

- کنه تارعنکبوتی قرمز : مه پاشی روزانه می تواند ازحمله آفت جلو گیری کند . استفاده از مالاتیون ، Derris ، یا آفت کش سیستمیک دیگر به محض مشاهده علایم اولیه آلودگی توصیه می شود .


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.