فضای سبز و تراریوم

طراحی و اجرای فضای سبز و تراریوم

فضای سبز و تراریوم

طراحی و اجرای فضای سبز و تراریوم

معرفی گیاه برگ انجیری

معرفی گیاه برگ انجیری و راه های پرورش و تکثیر آن در ادامه مطلب

  برگ انجیری : Swiss- Cheese Plant

نام علمی: Monstera Deliciosa

منطقه: بومی جنگل­های انبوه مناطق گرمسیری جنوب مکزیک و پاناما


برگ انجیری : Swiss- Cheese Plant

نام علمی: Monstera Deliciosa

منطقه: بومی جنگل­های انبوه مناطق گرمسیری جنوب مکزیک و پاناما 

گیاهی بسیار مقاوم است. هوای گرم و مرطوب ایده آل آن است. تغییرات درجه حرارت را به راحتی می پذیرد. ریشه های هوایی آنها احتیاج به تغذیه و تکیه گاه خزه دار دارند. برای افراد مبتدی گیاهی مناسب است. این گیاه برگساره ای (برگ زینتی) که منشاء آن جنگل های گرمسیری است، با محیط درون خانه به خوبی سازگار شده و در آب و هوای سرد نیز می تواند رشد کند. در شرایط مساعد محیطی نه تنها برگ های درشتی روی گیاه ایجاد می شود، بلکه تمام گیاه می بالد و بزرگ می شود. گلدان برگ انجیری باید دارای زهکش خوب بوده و محیط کشت دارای پیت و ماسه کافی باشد. برگ های پهن و بزرگ برگ انجیری در بین گیاهان زینتی کاملاً مشخص استدر برخی گونه ها برگ ها کامل و بدون بریدگی و در برخی دیگر دارای برش های عمیق هستند. این گونه شکل بالارونده داشته. گاهی هفت تا هشت متر بالا می روند و به مونسترا شهرت دارند.


نور محیطی : متوسط، نزدیک پنجره با نور غیر مستقیم ، نور دلخواه این گیاه است. مواظب اشعه مستقیم آفتاب باشید.

آبیاری و رطوبت: سطح خاک در فاصله دو آبیاری باید خشک شود. در تابستان هفته‌ای یکبار و در زمستان هر دو هفته یکبار احتیاج به آبیاری دارد. همیشه قبل از آبیاری رطوبت سطح خاک را بازدید نمایید.

دمای مطلوب : اگر چه تا 10درجه سانتیگراد مقاومت دارد ولی کمتر از 13 درجه را دوست ندارد. در تابستان حدود 30 درجه سانتیگراد مقاومت می‌نماید. ولی در درجات بالاتر باید غبار پاشی معلوم نمود. مطلوبترین دما، 25 درجه سانتی گراد میباشد.

خاک مناسب: نیاز چندانی به کود دهی ندارد. کود دهی بیش از اندازه باعث تجمع املاح درخاک می‌شوند. در صورت نیاز هر ماه یکبار کود دهی نمایید.

خاک برگ و کود آلی و خاک باغچه (خاک سبک) بهترین و مناسب‌ترین محیط برای رشد ریشه این گیاه است.

  • تعویض گلدان: هر ساله در فصل بهار با شروع فصل رشد احتیاج به تعویض گلدان دارد. در سالهای بعد با سنگین شدن حجم شاخ و برگها تعویض خاک سطح گلدان با خاک نو و غنی پیشنهاد می‌گردد.

  • تمیز بودن برگها: برگها را با احتیاط با پارچه و یا اسفنج مرطوب تمیز نمایید. از مواد براق کننده شیمیایی حداکثر ماهی یکبار استفاده نمایید.

  • تکثیر: گرفتن قلمه در بهار صورت می‌گیرد که هر قلمه باید سه گره (جوانه) داشته باشد و در دمای 23 درجه سانتیگراد ریشه‌دار شود.


روش تکثیریک سر شاخه با ۲ یا ۳ برگ بالغ را با استفاده از یک چاقوی تیز جدا کنید و در گلدانی با قطر دهانه ۱۳ سانتیمتر وکمپوست بذر و قلمه قرار دهید. قلمه را در عمق کم بکارید، بطوریکه جوانه انتهایی کاملا بیرون از خاک باقی بماند. یک میله چوبی را با رسیدن یا سیم به قلمه محکم کنید و تکیه گاهی را برای قلمه ایجاد کنید، در غیر اینصورت ممکن است قلمه بیفتد و قلمه را در دمای ۲۱ درجه سانتیگراد و نور مناسب و کافی نگاه دارید. رطوبت مورد نیاز قلمه را با قرار دادن یک کیسه پلاستیکی شفاف بر روی آن بالا ببرید . اواسط بهار تا اوایل تابستان بهترین زمان برای انجام عمل تکثیر است. قلمه ها در تابستان ریشه دار خواهند شد. پس از ریشه دهی کیسه پلاستیکی را بردارید و شروع به تغذیه منظم گیاه با کود مایع کنید. با روش خوابانیدن نیز میتوانید این گیاه را تکثیر کنید. ریشه های هوایی گیاه را در داخل گلدان دیگر قرا دهید و زمانی که گیاه جدید رشد کرد، آن را از گیاه قدیم جدا کیند. ضمنا این گیاه را میتوانید با روش کاشت بذر یا ظرف مسطح حاوی کمپوست مخصوص بذر و قلمه، آنها را بیرون آورید و در گلدانی با قطر دهانه ۹ سانتیمتپر حاوی کمپوست گلدانی با پایه پیت بکارید و اجازه دهید تا کاملا رشد کند، سپس به گلدان منتقل کنید .


نکات مهم : این گیاه به گرمای زیاد ، رطوبت ۵۰ تا ۷۰ درصد محیط و خاک کمی اسیدی احتیاج دارد اگر خاک نامناسب و فقیر باشد، برگ های این گیاه کوچک شده و دندانه های خود را از دست می دهند . ریشه های هوایی آنها احتیاج به تغذیه و تکیه گاه خزه دار دارند . رشد گیاه متوقف است: نور کافی نیست. گلدان را به محل پرنورتری منتقل نمایید . لکه‌های قهوه‌ای در وسط یا حاشیه برگها نمایان شده است: در آفتاب غبارپاشی نموده‌اید. عبور نور از قطرات آب بجای مانده روی برگها مانند عبور از شیشه است که به برگها صدمه وارد می‌آورند ، در سایه غبارپاشی کنید و برگهای صدمه دیده را تا انتها قطع نمایید . بعضی از برگها شکاف طبیعی هم ندارند: گیاه از گونه دیگری است و عدم شکاف عمیق در برگها کاملا طبیعی است . برگها بد شکل و شکافدار می‌شوند: گیاه را از محل پرتردد خارج نمایید. صدمات فیزیکی عامل آن است . لکه های سیاه و زخم مانند روی برگها است: هوا سرد است. گیاه را به محل گرمتری منتقل نمایید . برگها رنگ پریده‌اند: گیاه احتیاج به کود دهی دارد و گیاه از کمبود عناصر در خاک رنج می‌برد. هر سه هفته یکبار با کود مخصوص گیاه را تغذیه نمایید . نوک برگها قهوه ای رنگ می شوند: گیاه تشنه است و فورا آبیاری نمایید. همیشه خاک سطح گلدان را بازدید کنید. بخصوص در تابستان که نیاز آبی بیشتر است.


  • عوارض و بیماری ها:
  • رشد گیاه متوقف است: نور کافی نیست. گلدان را به محل پرنورتری منتقل نمایید.

  • لکه‌های قهوه‌ای در وسط یا حاشیه برگها نمایان شده است: در آفتاب غبارپاشی نموده‌اید. عبور نور از قطرات آب بجای مانده روی برگها مانند عبور از شیشه است که به برگها صدمه وارد می‌آورند ، در سایه غبارپاشی کنید و برگهای صدمه دیده را تا انتها قطع نمایید.

  • بعضی از برگها شکاف طبیعی هم ندارند: گیاه از گونه دیگری است و عدم شکاف عمیق در برگها کاملا طبیعی است.

  • برگها به شکل و شکافدار می‌شوند: گیاه را از محل پرتردد خارج نمایید. صدمات فیزیکی عامل آن است.

  • لکه های سیاه و زخم مانند روی برگها است: هوا سرد است. گیاه را به محل گرمتری منتقل نمایید.

  • برگها رنگ پریده‌اند: گیاه احتیاج به کود دهی دارد و گیاه از کمبود عناصر در خاک رنج می‌برد. هر سه هفته یکبار با کود مخصوص گیاه را تغذیه نمایید.

  • نوک برگها قهوه ای رنگ می شوند: گیاه تشنه است و فورا آبیاری نمایید. همیشه خاک سطح گلدان را بازدید کنید. بخصوص در تابستان که نیاز آبی بیشتر است.

  • برگها رنگ پریده و سطح زیرین آنها دارای تار عنکبوت است: عامل آن کنه ریز قرمز است. گیاه را هر دو هفته یکبار سمپاشی نمایید تا علایم برطرف شود. غبار پاشی زیر سطح برگها در کاهش آفت موثر است.

  • زخم های سفید پنبه‌ای شکل روی برگها مشاهده می‌گردند: عامل آن حشره آفت است. با سم حشره کش دو هفته یکبار گیاه را سمپاشی نمایید تا علائم بر طرف گردند.

  • برگهای زیرین زرد رنگ و سپس قهوه‌ای می‌شوند که شدت آن در زمستان بیشتر است: آبیاری بیش از اندازه عامل آن است. اجازه دهید سطح خاک گلدان در فاصله دو آبیاری کاملا خشک شود سپس آبیاری را با مقدار کمتری انجام دهید. هر دو هفته یکبار آبیاری کافی است.

  • برگها خشک و چروک‌دار هستند: گیاه تشنه و هوا خشک است. فورا آبیاری نمایید.
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.