فضای سبز و تراریوم

طراحی و اجرای فضای سبز و تراریوم

فضای سبز و تراریوم

طراحی و اجرای فضای سبز و تراریوم

معرفی گیاه پوتوس و راه های پرورش و تکثیر آن

نام فارسی   :پوتوس

نام علمی Scindapsus aureus Syn Epipremunmreum aureum :

نام انگلیسی  Pothos; Tvy- arum :

خانواده Araceae :

 

 نام فارسی   :پوتوس

نام علمی Scindapsus aureus Syn Epipremunmreum aureum :

نام انگلیسی  Pothos; Tvy- arum :

خانواده Araceae :

نور مورد نیاز : کم و مقاوم به سایه - نیاز به نور مستقیم خورشید ندارند، ودر صورت دریافت نور مستقیم، آفتاب سوختگی بصورت تاول و سوختگی روی برگ هانمود پیدا می کند. 

آبیاری : تابستان هر 5-4 روز 1 بار ، زمستان هر 8-7 روز 1 بار ، سطح خاک بین 2 آبیاری باید خشک شود . رطوبت کم محیط را تحمل می کند

دمای مورد نیاز: 22 درجه سانتیگراد

خاک مناسب: خاک باغچه، ماسه و خاک برگ

کوددهی: 3 گرم در لیتر کود محلول در آب و یا کود مایع هر 2 هفته 1 بار از فروردین تا آبان ماه

پوتوس و یا پتوس از خانواده گل‌شیپوریان، جنس پوتوس‌ها و بومی جزایر سلیماناست. این گیاه را در گلخانه‌های گرم نگهداری و تکثیر می‌کنند، ارزش تزئینی آن مرهون رنگ‌های ابلق مرکب زرد تند و سفید مایل به کرم است. پوتوس از گیاهان آپارتمانی بالارونده می باشد.

زیرخانواده‌ای که پوتوس به آن تعلق دارد برگ‌انجیری‌وارها است.

مراقبت از این گیاه بسیار بسیار آسان است. این گیاهان در محیط‌هایی مختلف به خوبی رشد کرده و پرورش می‌یابند. آن‌ها به‌‌ همان اندازه که نورِ غیر مستقیم و درخشان آفتاب را دوست دارند، در نورِ کم نیز به خوبی رشد می‌کنند. همچنین می‌توانند در یک لیوان آب و یا یک گلدان خاک خشک به زندگی خود ادامه دهند! آن‌ها در خاک غنی به خوبی پرورش می‌یابند اما تقریباً به‌‌ همان خوبی در خاک ضعیف نیز رشد می‌کنند! 

اگر گیاه پوتوس شما چند رنگه است، برای مثال رگه‌هایی از رنگ سفید را در خود دارد، ممکن است نتواند در نورِ کم به طورِ ایده آل رشد کند و یا در اثرِ نورِ کم رنگ سفید خود را از دست بدهد. به این دلیل که قسمت های سبز بیشترین جذب انرژی را دارند، اگر گیاهتان را در معرض نور کافی آفتاب قرار ندهید، گیاه برایِ جبران کمبود انرژی قسمت هایِ سبزِ خود را افزایش می‌دهد و بدین گونه رنگ برگ‌ها کاملاً سبز شده و رنگ سفید آن از میان می‌رود. 

در حالی که پوتوس یک گیاه آپارتمانی با نیاز‌های مراقبتی کم و پرورشِ آسان است، باید مراقب باشید! زیرا این گیاه سمی است! البته این گیاه کشنده نیست اما اگر خورده و هضم شود به دلیلِ وجود کلسیم اگزالات در ترکیباتش، به تحریک دستگاه گوارشی و استفراغ منجر می‌شود. این گیاه همچنین برایِ سگ‌ها، گربه‌ها و کودکان کم سن سمی است؛ البته همانطور که گفته شد کشنده نیست ولی آن‌ها را بسیار مریض و بد حال می‌کند.

روش تکثیر:

خاک مناسب پوتوس خاک سبک است و تکثیر آن از طریق ریشه دار کردن قلمه های ساقه که دارای حداقل یک جفت برگ باشند انجام می شود. 

قلمه شاخه از انتهای گیاه به طول10 Cm ازاواخر بهار تا اواسط تابستان با درجه حرارت24-21 درجه سانتیگراد و نیز قلمه برگی حاوی یک جوانه در اواخر بهار

نوع خاک 3/1 : خاک باغچه + 3/1 خاک برگ + 3/1 ماسه

 

تعویض گلدان:

زمانی که ریشه به اندازه کافی رشد کرد گیاه را به گلدان بزرگتری منتقل کنید. برای اینکه مطمئن شوید که گیاه به گلدان بزرگتری احتیاج دارد نگاهی به کناره های سطح خاک و منفذ زیر گلدان بیندازید. ریشه های طویل از منفذ زیر گلدان و لبه های سطح خاک بیرون می زنند در این صورت گیاه به گلدان بزرگتری احتیاج دارد.

گلدانی یک درجه بزرگتر از گلدان قبل تهیه نموده، به گیاه آب کافی بدهید، آن را وارونه کنید و ضربه ای به ته گلدان بزنید. گیاه با ریشه و خاکهای اطرافش از گلدان خارج می شوند. حالا به گلدان جدید قدری خاک اضافه نموده و گیاه را منتقل کنید.

پوتوس احتیاج به قیم دارد. برای اینکه گیاه به صورت بالا رونده تربیت شود بهتر است آن را به نخ ببندید. یکی از روشهای معمول برای حفظ زیبایی و استحکام این گیاه استفاده از قیمهای خزه‏دار است.

برای درست کردن این نوع قیمها به این صورت عمل کنید: قبل از اینکه خاک تهیه شده را در گلدان بریزید لوله‏ای رادر گلدان قرار دهید ، خاک را به گلدان اضافه نموده و قسمتی از لوله را که خارج از خاک است با خزه بپوشانید. 

برای اینکه خزه روی قیم محکم شود دور آن را با نخ بافتنی بپیچید. هر وقت که پوتوس را کاشتید ساقه اصلی‏اش را به خزه ببندید. درموقع آبیاری آب را روی خزه بریزید، ساقه پوتوس را در محلهایی که روی خزه قرار دارد ریشه می‏زند، این ریشه‏ها سبب رشد بهتر و استحکام ساقه می‏گردد.

عوارض و بیماری ها:

رنگ پریدگی برگها که در اثر نور زیاد است

 برگها سبز کم رنگ می شوند که در اثر نور کم است

 برگها و ساقه ها خم شده و خشک میشوند که در اثر هوای خیلی گرم محیط و تشنه بودن گیاه است و باید گلدان را به محل خنکتری منتقل و فورآ آبیاری و غبارپاشی کنیم

 گیاه خود را انداخته باشد که نشانه باتلاقی بودن خاک و یا آبیاری بیش از اندازه و هوای سرد است رشد گیاه کند و فاصله برگها زیاد است که در اثر کمبود مواد غذایی است

حاشیه برگها سیاه و نقاط قهوه ای روی آن ظاهر می شود که در اثر آبیاری بیش از اندازه است و نداشتن زهکش نیز مزید بر علت میشود 

جهت مطالعه مطالب کامل تر به سایت samaagreen.com مراجعه نمایید.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.